Dete ne mora da nauči da čita i piše pre polaska u školu, ako nema interesovanja za to. Ipak, preporučuje se, da raznim igrama i aktivnostima, kod deteta razvijate one osnovne sposobnosti od kojih zavisi čitanje, pisanje i računanje. Odnosno, treba vežbati mišiće prstiju i ruku slobodnim crtanjem, vajanjem, pisanjem, zatim vežbati račun kroz igru…
Nudimo vam niz praktičnih saveta kako da kroz igru pripremite dete za polazak u školu.
Dete od svoje četvrte-pete godine života pa na dalje počinje slova da povezuje sa glasovima, a kako biste poboljšali razumevanje znakova i zvukova, igrajte se igre „Na slovo, na slovo“. Dopustite detetu da započne igru nekim slovom, a onda zajedno smišljajte što više reči koje počinju na to slovo. Ako imate stariju decu koja već idu u školu, tim bolje, uključite i njih u igru. Biće to prava porodična zabava!
* Smislite neku jednostavnu reč i svaki član porodice neka je sriče usmeno ili pismeno. Za početak, neka reči budu jednostavne, sa 3-4 slova – tata, mama, Mima, pas, kit, lav…
* Vaš budući prvak neka ponovi ono što će neko od članova porodice sricati bilo usmeno ili pismeno.
* Kasnije od reči slažite rečenice.
* Podstičite dete da pravilno izgovara glasove, da se razgovetno izražava, da samostalno priča…
ORIJENTACIJA U VREMENU
Juče, danas, sutra
Počnite da koristite vremenske odrednice -juče, danas, sutra. Pogledajte kalendar i razgovarajte o danima u sedmici, kao i mesecima u godini. Na kalendaru obeležite datume rođendana po želji vašeg deteta.
Predstavite detetu porodični istorijat i kako je i kada ono došlo na svet. Posebno se usmerite na prošlost članova porodice koje zna. Posle toga razgovarajte o različitim događajima, predstavite mu koncept vremena, nečeg što se dogodilo jako davno i što se dogodilo juče. Počnite da koristite vremenske odrednice -juče, danas, sutra. Pogledajte kalendar i razgovarajte o danima u sedmici, kao i mesecima u godini. Na kalendaru obeležite datume rođendana po želji vašeg deteta.
ISTRAŽIVAČKE AKTIVNOSTI
Zašto, kako i šta ako
Pustite dete da samostalno otkrije koji predmeti plutaju ili tonu, šta se rastvara, a šta ne rastavara u vodi, kako nastaje vetar, kako nastaje duga.
Uvedite svoje dete u svet nauke s postavljanjem pitanja “zašto?“ , „kako?“ i “šta ako?“. Zajedno kupite knjigu sa ogledima i počnite da izvodite jednostavne eksperimente. Pustite dete da samostalno otkrije koji predmeti plutaju ili tonu, šta se rastvara, a šta ne rastavara u vodi, kako nastaje vetar, kako nastaje duga…
Nemojte previše ulaziti u detalje, ali jednostavnim rečnikom i obašnjenjima dopustite detetu da više sazna o svetu koji ga okružuje.
RADNE NAVIKE
Pohvalite dete kada nešto uradi dobro
Veoma je važno da dete razvije pravilan odnos prema radu. Ne treba mu braniti da pomaže u kući u svemu za šta je ono zainteresovano i što je u okviru njegovih mogućnosti.
Veoma je važno da dete razvije pravilan odnos prema radu. Ne treba mu braniti da pomaže u kući u svemu za šta je ono zainteresovano i što je u okviru njegovih mogućnosti. Na vreme i postepeno prilagodite ritam spavanja i obroka onom koji će dete imati kada krene u školu.
Izgradite samostalnost – naučite dete da se samo oblači, vezuje pertle, obuče jaknu, stavi kapu…
Potrudite se da pre škole usvoji pravilne higijenske navike, da ide samo u toalet, da opere ruke posle toaleta ili pre jela…
Naučite ga da pravilno drži olovku, da koristi gumicu, rezač, makaze…
Zajedno pripremajte stvari za školu. Dozvolite mu da izabere ranac, sveske, olovke, bojice i ostali pribor koji mu se dopada.
Pohvalite dete kada nešto dobro uradi i kada se trudi.
Obezbedite detetu radni kutak, gde će moći da crta, piše i čita (ako to zna pre polaska u školu), boji, pravi figurice od plastelina i slično. Na taj način obezbeđujete mu i prostor za završavanje školskih obaveza.
Veoma je važno da aktivnosti koje obavlja, uključujući i igru, obavlja u toku dana, ali ne npr. u vreme ručka ili uveče, kad treba da pođe na spavanje. Tako će steći naviku da svoje obaveze obavlja na vreme.