Kada je posle prvog predavanja koje je Euklid održao grupi svojih učenika, jedan od njih upitao: „A šta će nam u životu matematika?“ Euklid nije odgovorio ništa. Pola sata kasnije izbacio ga je iz škole. Kada bismo, danas, izbacivali iz škole svakog učenika koji postavi pitanje slično ovom, možete pretpostaviti koliko bi bilo obrazovanih ljudi. Stoga, treba nastojati, ne da im objasnimo, nego da im pokažemo zbog čega učimo matematiku.
ČOVEK NAJDUŽE PAMTI ONO ŠTO RAZUME
U čovekovoj je prirodi da najbrže i najduže pamti ono što razume, a najbolje razume ono što moze da poveže sa svakodnevnim životom. Jedna od oblasti iz gradiva petog razreda koju je najlakše povezati sa svakodnevnim životom su skupovi. Postavljanjem jednostavnog pitanja: kako biste rasporedili odeću u vašem ormaru po policama, učenici sami odgovore na pitanje šta je podskup skupa, naše je samo da ih upoznamo sa pojmovima. Takav primer će njima sigurno ostati duže u sećanju, nego neka definicija Ili suvoparni primer.
GRADIVO PREDSTAVITI PRIMERIMA KOJI SU BLISKI DETETU
Kreativni pristup obrade i utvrđivanja gradiva, ne samo što će držati pažnju učenicima tokom celog časa, već će podstaći razvoj njihove kreativnosti i naučeno gradivo će im ostati u sećanju ceo život. Dovoljno je samo pronaći vezu između onog sto je potrebno predstaviti učenicima i onoga sa čim se oni susreću u životu i što im je blisko. Tako smo mi uradili sa skupovima. Deca su dobila sličice životinja i njihov zadatak je bio da predstave skupove i skupovne operacije. Evo kako su oni to uradili:
Skupovi
Deca su dobila sličice životinja i njihov zadatak je bio da predstave skupove i skupovne operacije.
GEOMETRIJA U SVAKODNEVNOM ŽIVOTU
Kada su, učenici petog razreda naše škole, shvatili zasto su nam skupovi bitni, prešli smo na geometriju.
Sada više nije bilo pitanja: „Zašto ovo učimo?” – znali su da bi i to zašto imalo svoje zato. Pa su pažljivo pratili na času i čekali kada će dobiti odgovor na ono zašto koje im se motalo po glavi. A onda su dobili zadatak da naprave košarkaški teren od kartona. Dobili su skicu, materijal i podršku nastavnika. Njihovo je bilo samo da primene ono sto su naučili na časovima. I sa ponosom kazemo da su uspeli. Ovaj teren se sada nalazi u prirodnjačkom kabinetu naše škole i svakodnevno podseća učenike na osnovne pojmove geometrije i povezanost geometrije sa svetom u kom živimo.
Košarkaški teren
Njihovo je bilo samo da primene ono sto su naučili na časovima. i sa ponosom kazemo da su uspeli.
Posle kreativno osmišljenog časa matematike, ovaj predmet u očima dece vise nije bauk, već zabavna nauka koju srećemo na svakom koraku.
Na kraju krajeva, poenta učenja matematike nije samo da se savlada gradivo, već da se razvije logičko mišljenje koje nam u velikoj meri olakšava život.